Thuiswerken & nek-/schouderklachten - 7 handige tip

21-06-2020

Waarschijnlijk werk je net als vele anderen al een tijd thuis. Misschien heb je een goede werkplek, maar in de praktijk zien we veel mensen die werken aan de keukentafel met een laptop en een klein beeldscherm. Als je niet zo ergonomische werkplek hebt, is de kans op het ontwikkelen van nek- en rugpijn en schouderklachten groter. Deze tips en adviezen kunnen je helpen.

 

1. Zorg goed slaap-waakritme

Ga op tijd naar bed en sta de normale tijd op. Neem een moment voor jezelf en start je dag bijvoorbeeld met een wandeling. Ook kun je via onze App leuke beweegmogelijkheden en schema’s vinden.

 

2. Plan een beweegmoment

Spreek met jezelf (en evt. je huisgenoten) een vast moment af waarop je gaat bewegen. Plan minimaal een uur en doe een work-out. Dit kan buiten fietsen of wandelen, maar het kan ook een work-out met krachtoefeningen zijn. Je kunt natuurlijk ook weer veilig gebruik maken van onze fitnessruimte voor een goed programma.

 

3. Korte pauzes

Neem elke twee uur werken een korte pauze van vijf tot acht minuten.

 

4. Drink voldoende

Zorg dat je regelmatig drinkt. Zo krijg je voldoende vocht binnen en - door regelmatig op te staan -  zorg je er ook voor dat je niet te lang in een houding zit.

 

5. Lopend bellen

Bel je veel? Ga lopend bellen met een headset. Als je de telefoon vast moet houden, is er een grotere kans op het krijgen van klachten.

 

6. Huishoudelijk werk

Gedurende de dag kun je minipauzes inlassen voor huishoudelijk werk. Het zorgt voor een opgeruimd huis en een beter concentratievermogen. Je pakt gelijk ook weer wat beweging.

 

7. Neem een dag vrij

Klinkt misschien vreemd omdat je al niet naar je werk gaat, maar met al die veranderingen is het is niet zo gek dat je je soms moeilijk kan concentreren. Een dagje aandacht voor je omgeving of juist voor jezelf geeft vaak een positief gevoel. Zo zorg je dat je weer fris aan het werk kan gaan.

 

Blijf je klachten houden?

Houd je klachten wacht dan nooit te lang. We zijn volledig open en hebben uiteraard alle veiligheidsmaatregelen genomen.
Bel: 085-0220320 of info@fysiopraktijkrijswijk.nl