Versoepeling

Minister Ernst Kuipers heeft in de persconferentie van gisteravond bekend gemaakt dat vrijwel alle coronaregels volgende week vrijdag overboord kunnen. Nu de omicronpiek voorbij lijkt te zijn, kunnen we weer bijna terug naar het ‘oude normaal’. Voor onze praktijk gaat dan het volgende gelden:

  • Vanaf 25 februari vervalt de mondkapjesplicht. Wij zullen nog wel een mondkapje blijven dragen bij sommige van onze vooral kwetsbare patiënten. U mag natuurlijk zelf ook een mondkapje blijven dragen, maar het is niet meer verplicht.
  • Wij blijven zorgen voor voldoende frisse lucht door ramen open te houden. Daarnaast hebben we CO2 meters om luchtkwaliteit continu te meten.
  • We adviseren ook nog steeds handen te wassen bij binnenkomst.
  • Graag ook de trainingsapparatuur direct na gebruik reinigen.
  • Voor sporters blijft reserveren voor trainingstijd verplicht. Aantal mensen dat in een tijdsblok kan inschrijven zal vanaf volgende week vrijdag verhoogd worden.
  • Voor sporten en/of behandelen is een corona toegangsbewijs niet verplicht.

Geen besmetting te herleiden

In de afgelopen twee jaar tot vandaag hebben we geen enkele besmetting kunnen herleiden naar onze praktijk. Allemaal ontzettend veel dank voor de fantastische medewerking.

Steven gaat op Cursus

Steven gaat vanaf 17 februari weer de verdieping in. Hij gaat zich bekwamen in het MULLIGAN™ Concept. Dit concept is een vorm van manuele therapie waarbij pijnvrij bewegen centraal staat door bepaalde bewegingen in te sturen. Het resultaat is vaak snel meer ‘ruimte’ om te bewegen.

Deze verdieping past in onze lijn om continu bij- en na te scholen zodat je altijd verzekerd kunt zijn van de best passende therapie.

Welkom Jorinde

Dicht bij huis kwam voor Mark een mooie werkplek in een revalidatiecentrum vrij. We wensen Mark ontzettend veel succes! Het is gelukt een vervanger te vinden. We stellen je graag Jorinde voor.

Jorinde kiest precies de andere weg. Zij heeft gewerkt in een instelling en wil heel graag de praktijk in. Misschien heb je haar al eens voorbij zien komen want ze heeft inmiddels een paar ‘wendagen’ achter de rug. De exacte startdatum is nog niet bekend omdat ze herstellende is van een (ernstige) knieblessure. Binnenkort een uitgebreidere kennismaking met Jorinde.

We mogen weer…!

We hebben allemaal weer verplicht (te) lang stil moeten staan, maar vanaf zaterdag, 15 januari vanaf 9.00 uur ben je weer van harte welkom om te komen sporten. We hopen dat we je snel weer zien in onze fijne trainingszaal. Wel even reserveren

 

Om te voorkomen dat er te veel mensen tegelijk aanwezig zijn werken wij met het bekende reserveringssysteem via onze App of via de website, dat doe je hier!

 

Jouw training duurt maximaal 1 uur zodat iedereen zoveel mogelijk op de ‘gewenste ’tijd kan sporten.

 

Je kunt een week van tevoren reserveren.


Openingstijden op deze website.

Kilo

Kerstkilo’s zo kom je daar vanaf

Laten we maar direct beginnen met het ontkrachten van het idee dat kerstkilo’s bestaan. Natuurlijk eten we in december meer dan anders, maar een overdadige kerstmaaltijd of een paar oliebollen levert echt geen kilo’s extra lichaamsgewicht op. Als u elk jaar een beetje zwaarder wordt, komt dat doordat u gedurende het hele jaar meer consumeert dan u verbrandt. Niet alleen in december.

Bewust

Een extra aardappel is zo opgeschept, een handje snacks is zo uit de schaal gesnaaid en die twee extra koekjes zijn weg voor u er erg in hebt. Al die extra hapjes vertalen zich uiteindelijk in extra gewicht. Inderdaad elk pondje komt door het mondje. En dat geldt nog meer als we ouder worden.”

Afvallen moeilijker als je ouder wordt

Als we ouder worden, gaat de verbranding in het algemeen omlaag. Daarnaast verliezen we spiermassa. Als je dus hetzelfde gewicht behoudt, dan komt daar meer vet voor in de plaats. Vanaf je vijftigste doet u er goed aan minder te eten en vooral te blijven bewegen. Vooral krachttraining (voor mannen en vrouwen) en genoeg eiwitinname zorgen ervoor dat de spiermassa behouden blijft. Met voldoende spiermassa blijft de verbranding ook op niveau.

Hoe kan ik in de winter toch afvallen?

Heel simpel: wie wil afvallen zal minder moeten eten dan hij verbrandt. Dat kan op twee manieren: u kunt minder gaan eten óf meer gaan bewegen. Een combinatie van beide is nog beter. Verander dus uw beweeg- en eetpatroon. Omdat zeker boven je vijftigste krachttraining belangrijk is, is het verstandig onder begeleiding te gaan trainen. U wilt immers geen klachten, maar wel graag goede vooruitgang.

Vergeet dieetgedachte en weegschaal

Zie uw nieuwe leefpatroon niet als een dieet, maar maak er echt een nieuwe en gezonde leefstijl van. Anders komt u vanzelf weer aan zodra u ermee stopt. Ga vooral niet elke dag op de weegschaal staan. Afvallen gaat geleidelijk, dat merkt u niet binnen een paar dagen. Het duurt wel een paar maanden voor echte resultaten.

Kant en klaar schema

We hebben ook alvast een kant en klaar afvalschema gemaakt. Klik hier

Persoonlijke begeleiding

Wil je fitter en afvallen waarin je gegarandeerd goede stappen maakt, kies dan voor ons FysioSport programma of personal Training. Personal training kan ook met zn tweetjes. Alle trainingen worden begeleid door de fysiotherapeut.

Zorgverzekering

Denk je aan overstappen? Denk aan mix DSW & FysioVitaal!

[english below]

Bijna elke zorgverzekeraar werkt ongeveer gelijk. Bijna, DSW is een fijne uitzondering.

Vertrouwen

DSW heeft namelijk vertrouwen in de deskundigheid van de zorgverleners waardoor we niet overladen worden met administratieve regels. En dat vertrouwen is geen gemeengoed.

Naast een heldere premie en helder pakketten, biedt DSW altijd vrije zorgkeuze. Vergoedingen naar zowel u als onze praktijk worden correct uitbetaald zonder wachttijden. DSW investeert veel in automatsering voor deze snelle afhandeling.

Mix – beste van twee werelden

Voor de vergoeding van fysiotherapie is het nog beter om te kiezen voor een mix tussen onze eigen verzekering: FysioVitaal verzekering en DSW. Je kiest bv voor de AV compact van DSW (€ 8,25 per maand). Dan worden 9 behandelingen vergoed vanuit DSW en vanuit FysioVitaal kies je dan voor 7 of zelfs 20 keer fysiotherapie plus dat je ook nog eens een jaar gratis aan je gezondheid werkt.

Positieve insteek

Fysiotherapeuten worden al ruim 10 jaar onder kostprijs vergoed. Toch bevelen we DSW aan omdat dit goed voor jou is, wij vertrouwen krijgen en graag de positieve insteek van samen zorgen van DSW ondersteunen.

  • Het vergoedingenoverzicht vind je op: dsw.nl
  • Meer over FysioVitaal vind je hier

 

Are you thinking of switching?
Think of mix DSW & FysioVitaal!

Almost every health insurance company works about the same. Almost, DSW is a fine exception.

Trust

DSW has confidence in the expertise of the care providers, so that we are not overloaded with administrative rules. And that trust is not common for health insurance companies.

In addition to a clear prize and packages, DSW always offers a free choice of care. Reimbursements to both you and our practice are paid correctly without waiting times. DSW invests a lot in automation for this fast processing.

Mix – best of both worlds

For the reimbursement of physiotherapy it is even better to opt for a mix between our own insurance: FysioVitaal insurance and DSW. For example, you choose the AV compact from DSW (€ 8.25 per month). Then 9 treatments are reimbursed from DSW and from FysioVitaal you choose 7 or even 20 times physiotherapy plus that you also work on your health for a year for free.

Positive

Physiotherapists have been reimbursed below cost for more than 10 years. Nevertheless, we recommend DSW because it is good for you, trusts us and we like to support DSW’s positive approach of caring together.

  • The overview of reimbursements can be found at: dsw.nl
  • More about PhysioVitaal can be found here
Aanbieding FysioVitaal Verzekering

Zorgverzekering 2022 en ons eigen alternatief

Op 12 november moeten de premies van de zorgverzekeringen voor 2022 bekend zijn. Je hebt dan tot 1 januari de kans om over te stappen. Belangrijk om even goed bij stil te staan. Omdat opnieuw de premies naar verwachting gaan stijgen én omdat wij sinds dit jaar een eigen alternatief hebben: De FysioVitaal Verzekering.

Basis en aanvullend, hoe zit het ook alweer?

De basisverzekering is voor iedere Nederlander verplicht. De aanvullende verzekering niet. M.u.v. van kinderen en enkele bijzondere aandoeningen wordt fysiotherapie vergoed vanuit de aanvullende verzekering (dus niet de basisverzekering). Als je geen aanvullende verzekering kiest, moet je de behandelingen fysiotherapie dus zelf betalen. Dat lijkt onverstandig, maar dat zou zomaar eens positief kunnen uitvallen.

Hoe wordt fysiotherapie vergoed?

Als wij de overeenkomst met jouw zorgverzekeraar hebben getekend dan declareren we onze behandeling direct bij de zorgverzekeraar. We ontvangen dan het tarief dat de zorgverzekeraar heeft bepaald.

Onredelijke en onzinnige eisen

Ook de afgelopen maand hebben we alle contracten met de zorgverzekeraars uitgebreid doorgespit. Elk jaar een helse klus. We hebben alle contracten met uitzondering van Zorg en Zekerheid getekend. Maar mogelijk wel voor het laatst want dit jaar is een aantal aangeboden overeenkomsten onder de maat.

De fysiotherapeuten in Nederland geven aan te maken te hebben met dictaten; niet onderhandelbare wurgcontracten met onredelijke en onzinnige eisen en tarieven onder de kostprijs. Je gaat het zelf ook merken in 2022. Weer hogere premies en minder behandelingen in de pakketten naar verwachting. De enige positieve uitzondering is DSW, die traditioneel, als eerste de zorgpremie bekend maakte (127,75 euro. Dat is 3,25 euro meer dan dit jaar).

Fysiotherapie beheerst aantoonbaar zorgkosten

Steeds hogere premies, toenemende onmogelijke eisen en beperkingen in het aantal behandelingen is onwenselijk. En dan ook nog medische selecties. Daar heb jezelf last van natuurlijk, maar de belastingbetaler ook. Wetenschappelijk is aangetoond dat fysiotherapie de toenemende zorgkosten juist kan bedwingen.

 

Kijken wat je allemaal wel kan en hoe je gezond en vitaal kunt worden en blijven

FysioVitaal Verzekering – positieve gezondheid

Wij richten ons primair niet op klachten we gaan uit van positieve gezondheid. Kijken wat je allemaal wel kan en hoe je gezond en vitaal kunt worden en blijven. Deze huidige verwarrende tijd toont een ding heel duidelijk aan: actieve leven is een gezond en vitaal leven. Daarom ons betere alternatief: De FysioVitaal Verzekering. Dus met gezondheid én fysiotherapie.

De fysio als behandelaar en coach

Als je kiest voor de FysioVitaal verzekering, dat word je automatisch lid van onze FysioSport club. Je werkt samen met de fysiotherapeut actief aan je gezondheid en vitaliteit met beweegprogramma’s die exact bij je passen, allemaal in een fijne persoonlijk gerichte setting. De fysiotherapeut is je coach. Zo weet je zeker dat je altijd de goede dingen doet. Of je nu bankzitter bent of topsporter.

Je bent dagelijks (m.u.v. zondag) van harte welkom. Al onze mogelijkheden staan voor je klaar.

7 of 20 behandelingen fysiotherapie

Heb je daarbij ook klachten, een blessure of herstel je van een operatie dan heb je binnen FysioVitaal ook recht op behandelingen fysiotherapie. Je kunt kiezen uit twee mogelijkheden. 7 behandelingen of zelfs 20 behandelingen fysiotherapie per jaar.

TIP: Combinatie Aanvullende en FysioVitaal verzekering

Een interessante tip van een van onze leden. Hij adviseert: ”Neem de kleinste aanvullende zorgverzekering met 7 behandelingen én kies ook de FysioVitaal verzekering met 7 of 20 keer fysiotherapie. Zo heb ik altijd genoeg fysiobehandelingen en werk ik heel prettig aan mijn gezondheid. En dat merk je!”

Aanbieding

Kies nog dit jaar voor de FysioVitaal Verzekering. Je doet gratis mee tot 1 januari 2022 én je betaalt nu nog de tarieven van 2021 voor een heel jaar!

 

De FysioVitaal verzekering kent geen medische selectie. Iedereen is welkom!

Tarieven, mogelijkheden en/of direct inschrijven vind je hier

Vragen? Stuur een mail naar: info@fysiopraktijkrijswijk.nl of ga naar contact.

Toegangelijkheid

Toegankelijkheid en Corona

Na de persconferentie op 2 november, hebben we nog even de discussie in de tweede kamer afgewacht rondom de Corona maatregelen. We zijn teleurgesteld dat sport en bewegen niet beoordeeld is als onderdeel van de oplossing, maar als probleem. Terwijl wetenschappelijk onderzoek toch onomstotelijk bewijs levert dat gezondheid en vitaliteit de beste beschermer tegen ziekte is.

Maar goed, we moeten wel aanpassingen doen in de toegankelijkheid. Omdat we een zorginstelling zijn de regels wel net wat anders. Allereerst natuurlijk aandacht voor de basisregels en de ruime voorzorgsmaatregelen die wel al lang hebben genomen. De regels gaan 6 november in.

Basisregels

De basisregels zijn het allerbelangrijkste. Nog even in de herhaling:

  • We geven geen handen.
  • 1,5 M afstand houden.
  • Handen wassen bij binnenkomst.
  • Schoonmaken apparatuur direct na gebruik.
  • Hoesten en niezen in de elleboog.
  • Bij klachten blijft u thuis.

Dit doen wij

  • We ventileren ruim (het kan dus in de winter wat koud zijn).
  • We hebben CO2 meters staan ter controle van de ventilatie.
  • We hebben in frequente gebruikte behandelruimten een luchtzuiveringsapparaat staan.
  • We reinigen na elke behandeling behandelbanken en gebruikte accessoires.
  • We werken op afspraak en hanteren toegangsbeheer.
  • Dragen een mondkapje (als u dit wenst). Is niet verplicht.

 

Wij zijn een deel van de oplossing!

Corona toegangsbewijs (Ctb)

Zoals eerder aangegeven, is een corona toegangsbewijs (Ctb) niet noodzakelijk. We zijn een zorginstelling en leveren zorg aan iedereen. Uiteraard rekenen we er wel op dat u bij ziekteverschijnselen en/of koorts de praktijk niet bezoekt. Ook niet bij de minste twijfel. En natuurlijk al helemaal niet als u positief test.

Heeft u al een afspraak staan? Bel dan zo snel mogelijk af.

Ook als deelnemer aan onze FysioSport activiteiten is een Corona toegangsbewijs niet verplicht. We zijn een zorginstelling zijn en omdat je een afspraak op een vastgezette tijd hebt én toegangsbeheer doen (maximum aantal mensen per tijdseenheid), is veiligheid geborgd. En natuurlijk bieden we heel veel vrije ruimte per persoon. Daarnaast doen we nog veel meer zoals je kunt lezen in kopje: ’Dit doen wij’

Mondkapje

Voor de duidelijkheid we vallen als fysiotherapeuten niet onder de zogenaamde contactberoepen zoals kappers en massagesalons. Een mondkapje is dus niet verplicht, maar als je zelf liever een mondkapje draagt, is dat natuurlijk geen probleem. Als je ook wil dat de behandelend fysiotherapeut een mondkapje draagt, vraag er dan gerust om. Zij dragen dan ook een mondkapje. Tijdens oefentherapie in de grote zaal zullen we geen mondkapje dragen.

In de tussentijd helpen we jou en anderen op een veilige manier gezond te worden en te blijven.

Wij zijn een deel van de oplossing!

Sporten op lege maag toch goed

Sporten op lege maag toch wel gezond

Regelmatig sporten op lege maag is (wél) goed voor de gezondheid, ook bij ouderen. ‘Oude waarheden’ blijken niet houdbaar. Het hardnekkige verhaal, dat het ontbijt cruciaal is voor een gezonde voedingsdag is wetenschappelijk heel slecht onderbouwd.

In het kort:

  • Dat ontbijten je gezonder maakt is onbewezen.
  • Dat je je spieren opeet, zet je op het verkeerde been.
  • Sporten op je lege maag is wél gezond.
  • Sterker nog: je wordt er wellicht niet ouder door, maar het aantal gezonde jaren neemt toe.

 

Noodzakelijkheid ontbijt wetenschappelijk slecht onderbouwd

Het hardnekkige verhaal, dat het ontbijt cruciaal is voor een gezonde voedingsdag is wetenschappelijk heel slecht onderbouwd. Een aantal wetenschappers en hun uitspraken daarover:

Prof. Hanno Pijl, hoogleraar diabetologie LUMC in Het Parool van 1 januari 2018: ‘voor een gezond lichaam is het helemaal niet goed om driemaal daags een flinke maaltijd te gebruiken.’ Dezelfde hoogleraar in de Volkskrant van 4 januari 2021: ‘het hardnekkige verhaal, dat het ontbijt cruciaal is voor een gezonde voedingsdag is wetenschappelijk heel slecht onderbouwd.’

Eigen spieren ‘opeten’

De oude gedachte is dat je bij sporten op een lege maag je de eigen spieren ‘opeet’. En inderdaad zonder voeding begint het lichaam aan autofagie te doen: het eet zichzelf op. En het wonderbaarlijke is dat het eerst het vuilnis verwijdert’. Maar autofagie zet je juist op het verkeerde been. Uit de vele onderzoeken een aantal korte citaten:

Een uitspraak uit een interview in het Belgische dagblad Het Laatste Nieuws van 13 oktober 2019 met Eric Verdin, een Belgische arts en onderzoeker, tevens CEO van het Amerikaanse Buck Institute, ‘s werelds enige onafhankelijke onderzoeksinstelling die zich bezig houdt met verouderen: ‘Zonder voeding begint het lichaam aan autofagie te doen: het eet zichzelf op. En het wonderbaarlijke is dat het eerst het vuilnis verwijdert: foute eiwitten, die gezondheidsproblemen kunnen veroorzaken, bijvoorbeeld ernstige problemen in de organen’.

Beschadigde cellen eerst

En weer Prof. Hanno Pijl in Het Parool van 1 januari 2018: ‘Voedsel is bouwstof en energie. Die bouwstof kun je wel even missen, maar energie heb je altijd nodig. Als we op een gegeven moment minder energie innemen, gaan onze cellen zichzelf opeten. Dat doen ze heel selectief. Ze eten niet de gezonde delen van de cel op, maar gebruiken alleen de beschadigde delen als brandstof. Net als bij vasten ruimen die cellen zich als het ware vanzelf op. Sporten op een lege maag helpt daarbij.’

Vanwege het opruimen van die beschadigde cellen kun je ervan uitgaan dat sporten op je lege maag wel goed is voor de gezondheid’.

Lichaam vernieuwt zich steeds

Het lichaam vernieuwt zich elke vijftig tot honderd dagen. Oude cellen worden afgebroken en vervangen door nieuwe. Twee wetenschappers daarover:

Prof. Andrea Maier, hoogleraar aan de VU Amsterdam en de Universiteit van Melbourne: betekent verouderend. Senescente (= verouderde) cellen zijn niet dood, maar wel zó oud, dat ze niet meer kunnen delen om nieuwe, jonge cellen te maken. De energiestofwisseling van een senescente cel gaat door, maar minder efficiënt dan bij een jonge cel. Daardoor komen er meer zogenaamde vrije zuurstofradicalen vrij, een restproduct van de energiestofwisseling. En die vrije radicalen kunnen schade toebrengen aan de cel. Jonge cellen zetten speciale enzymen in tegen vrije zuurstofradicalen maar bij senescente cellen werken deze enzymen niet meer goed. Er ontstaat daardoor een soort ontstekingsreactie.’

Opnieuw Prof. Hanno Pijl: ‘Die schoonmaakactie (oude cellen worden opgegeten) maakt dat je gezonder wordt. Ook wordt het hormonale systeem beïnvloed. Vooral de productie van groeistimulerende hormonen, zoals insuline, gaat naar beneden. Dat is gunstig, want we weten dat die groeifactoren cellen beschadigen.’

 

Patiënten die langer leven en gezonder ouder worden, hebben minder senescente (verouderde) cellen in hun lichaam dan leeftijdgenoten die veel met ziektes te maken hebben.

 

Sporten op je lege maag schenkt je meer gezonde jaren’

Je wordt er misschien niet ouder door, maar je hebt wel meer gezonde jaren. Maier ontdekte dat patiënten die langer leven en gezonder ouder worden, minder senescente cellen in hun lichaam hebben dan leeftijdgenoten die veel met ziektes te maken hebben. Ze werkt aan medicatie (senolytica) die senecente cellen verwijdert: ongebruikte cellen die lichaam doen verouderen en de gezondheid in de weg staan.

In een artikel uit 2020 van Georgina M. Ellison-Hughes wordt duidelijk, dat er schot zit in de ontwikkeling van genoemde medicatie, getuige ook de titel van het artikel: ‘First evidence that senolytics are effective at decreasing senescent cells in humans’. Ook hier: sporten op de lege maag helpt daarbij.

 

Literatuur

Georgina M. Ellison-Hughes (2020) First evidence that senolytics are effective at decreasing senescent cells in humans, EBioMedicine. 2020 Jun; 56: 102473. Published online 2020 May 23. doi: 10.1016/j.ebiom.2019.09.053 PMCID: PMC7248649 PMID: 32454400.

Wil je verantwoord sporten onder begeleiding van de fysiotherapeut. Maak snel een afspraak voor een gratis intake.

× Stuur een What's App