Ivar over zijn ervaring fysiotherapie en personal training

Fysiotherapie en personal training

Ivar Vriend behandelde wij bij Fysiopraktijk Rijswijk voor een zweepslag. Toen Ivar ook onze mogelijkheid van Personal Training zag, koos hij daar ook gelijk voor. We spreken hem kort.

Waarvoor ben je aanvankelijk bij ons terecht gekomen? Ivar: “Nou, ik kreeg een flinke zweepslag in mijn rechterkuit tijdens het hardlopen, echt geen pretje kan ik je vertellen!”

Wat vond je van onze fysiotherapeutische zorg? “Oh, ik was echt blij verrast!”, vertelt Ivar. “Elke week kreeg ik een nieuwe set oefeningen om thuis te doen, speciaal om mijn kuitspier sterker te maken. En dankzij een strak hardloopschema kon ik na 4 maanden eindelijk weer lekker 5 kilometer achter elkaar rennen!”

Je hebt ook gekozen voor Personal Training bij ons. Waarom koos je daarvoor? “Nou, ik zag de zomeraanbieding voor 12 keer personal training. Ik dacht bij mezelf: “Waarom ook niet? Ik wil al een tijdje wat sterker worden, dus dit is een perfecte kans!”

Hoe is die Personal Training bevallen? Ivar enthousiast: “Fantastisch! Echt, ik ben zoveel sterker geworden dankzij die personal training met Djien. Hij heeft me zoveel geleerd over verschillende oefeningen en technieken. En nu ben ik helemaal hooked aan krachttraining! Dit is echt iets wat ik blijf doen.”

Je bent enthousiast, zou je het andere ook aanraden? “Absoluut!”, reageert Ivar “Djien is geweldig in het variëren van de oefeningen en hij pusht je net dat beetje extra. Dat geeft echt een boost aan je zelfvertrouwen en je zet snel grote stappen vooruit. Dus ja, ik zou het zeker aanraden aan anderen die hun kracht en conditie willen verbeteren!”

Wil je ook goed herstellen en fitter en sterker worden? Doe net als Ivar en maak vandaag nog een afspraak. Ga naar onze Contactpagina!

Foto Djien

Djien Ongkiehong

Mijn naam is Djien Ongkiehong. Ik ben geboren en getogen in Den Haag. Tijdens mijn stageperiode in 2020 ben ik hier een bekend gezicht geworden en na mijn afstuderen in 2023 ben ik uitgegroeid tot een vast lid van het team. Ik hou van sport en heb een grote interesse voor manueel therapie. Al een paar jaar ben ik vaste leider van de sportgroepen waar mensen (op een goede manier) worden afgebeuld. Tenslotte probeer ik er altijd voor te zorgen dat mensen zich gehoord en comfortabel voelen binnen de praktijk.

Kilo

Kerstkilo’s zo kom je daar vanaf

Laten we maar direct beginnen met het ontkrachten van het idee dat kerstkilo’s bestaan. Natuurlijk eten we in december meer dan anders, maar een overdadige kerstmaaltijd of een paar oliebollen levert echt geen kilo’s extra lichaamsgewicht op. Als u elk jaar een beetje zwaarder wordt, komt dat doordat u gedurende het hele jaar meer consumeert dan u verbrandt. Niet alleen in december.

Bewust

Een extra aardappel is zo opgeschept, een handje snacks is zo uit de schaal gesnaaid en die twee extra koekjes zijn weg voor u er erg in hebt. Al die extra hapjes vertalen zich uiteindelijk in extra gewicht. Inderdaad elk pondje komt door het mondje. En dat geldt nog meer als we ouder worden.”

Afvallen moeilijker als je ouder wordt

Als we ouder worden, gaat de verbranding in het algemeen omlaag. Daarnaast verliezen we spiermassa. Als je dus hetzelfde gewicht behoudt, dan komt daar meer vet voor in de plaats. Vanaf je vijftigste doet u er goed aan minder te eten en vooral te blijven bewegen. Vooral krachttraining (voor mannen en vrouwen) en genoeg eiwitinname zorgen ervoor dat de spiermassa behouden blijft. Met voldoende spiermassa blijft de verbranding ook op niveau.

Hoe kan ik in de winter toch afvallen?

Heel simpel: wie wil afvallen zal minder moeten eten dan hij verbrandt. Dat kan op twee manieren: u kunt minder gaan eten óf meer gaan bewegen. Een combinatie van beide is nog beter. Verander dus uw beweeg- en eetpatroon. Omdat zeker boven je vijftigste krachttraining belangrijk is, is het verstandig onder begeleiding te gaan trainen. U wilt immers geen klachten, maar wel graag goede vooruitgang.

Vergeet dieetgedachte en weegschaal

Zie uw nieuwe leefpatroon niet als een dieet, maar maak er echt een nieuwe en gezonde leefstijl van. Anders komt u vanzelf weer aan zodra u ermee stopt. Ga vooral niet elke dag op de weegschaal staan. Afvallen gaat geleidelijk, dat merkt u niet binnen een paar dagen. Het duurt wel een paar maanden voor echte resultaten.

Kant en klaar schema

We hebben ook alvast een kant en klaar afvalschema gemaakt. Klik hier

Persoonlijke begeleiding

Wil je fitter en afvallen waarin je gegarandeerd goede stappen maakt, kies dan voor ons FysioSport programma of personal Training. Personal training kan ook met zn tweetjes. Alle trainingen worden begeleid door de fysiotherapeut.

wel of geen contract zorgverzekeraars 2023

Geen contracten met…

net als in 2023 hebben we ook voor 2024 we met dezelfde zorgverzekeraars geen contract getekend (bijgaande afbeelding van 2023 geldt dus ook voor 2024). Dat heeft meerdere oorzaken. Het gaat vaak of om veel te lage tarieven waardoor we eigenlijk voor ons faillissement tekenen. Of omdat de eisen zo absurd hoog zijn dat de normale behandeling er onder gaat leiden. Beiden zaken zijn onwenselijk voor ons. Uw lichaam verdient immers de beste behandeling en dat lukt binnen die aangeboden contracten eenvoudigweg niet meer.

Geen contract, wel gewoon van harte welkom

Uiteraard ben je gewoon welkom als je toevallig bent verzekerd bij een van de partijen waar we geen contract mee hebben. Je betaalt dan ons praktijktarief. Je weet dan zeker dat we de gereserveerde tijd ook echt aan je klachten kunnen besteden. Netto meer behandeltijd dus. En we hebben ook een alternatief!

Strippenkaart fysiotherapie

Je kunt kiezen uit een strippenkaart fysiotherapie. We hebben twee soorten:

  • Een 5 + 1 gratis kaart (6 behandelingen = 5 betalen)
  • Een 10 + 2 gratis kaart (12 behandelingen = 10 betalen

Groot voordeel van zelf betalen is dat je pas betaalt als je het echt nodig hebt. Bij een aanvullende zorgverzekering moet je een heel jaar betalen, ook als je geen fysiotherapie nodig hebt. Met een strippenkaart ontvang je een aantrekkelijke korting.

Nog beter een combi sporten en fysiotherapie

Je bent overigens niet verplicht je te verzekeren: het is immers een aanvullende verzekering. We bieden zelf ook ons eigen FysioVitaal abonnement. Een fantastisch alternatieve soort verzekering met onbeperkt trainen binnen onze openingstijden en fysiotherapiebehandelingen. Je kunt kiezen voor 6 of zelfs voor 12 behandelingen, een unieke ‘vitale’ combinatie.

Heb je nog vragen dan horen we graag van je. Bel: 085-0220320

 

Steven rondt cursus af

Steven heeft de opleiding  MULLIGAN™ Concept met succes afgerond. Dit concept is een vorm van manuele therapie waarbij pijnvrij bewegen centraal staat door bepaalde bewegingen in te sturen. Het resultaat is vaak snel meer ‘ruimte’ om te bewegen. Het sluit aan bij de vragen vanuit onze clientèle. Deze verdieping past in onze lijn om continu bij- en na te scholen zodat je altijd verzekerd kunt zijn van de best passende therapie.

Sporten op lege maag toch goed

Sporten op lege maag toch wel gezond

Regelmatig sporten op lege maag is (wél) goed voor de gezondheid, ook bij ouderen. ‘Oude waarheden’ blijken niet houdbaar. Het hardnekkige verhaal, dat het ontbijt cruciaal is voor een gezonde voedingsdag is wetenschappelijk heel slecht onderbouwd.

In het kort:

  • Dat ontbijten je gezonder maakt is onbewezen.
  • Dat je je spieren opeet, zet je op het verkeerde been.
  • Sporten op je lege maag is wél gezond.
  • Sterker nog: je wordt er wellicht niet ouder door, maar het aantal gezonde jaren neemt toe.

 

Noodzakelijkheid ontbijt wetenschappelijk slecht onderbouwd

Het hardnekkige verhaal, dat het ontbijt cruciaal is voor een gezonde voedingsdag is wetenschappelijk heel slecht onderbouwd. Een aantal wetenschappers en hun uitspraken daarover:

Prof. Hanno Pijl, hoogleraar diabetologie LUMC in Het Parool van 1 januari 2018: ‘voor een gezond lichaam is het helemaal niet goed om driemaal daags een flinke maaltijd te gebruiken.’ Dezelfde hoogleraar in de Volkskrant van 4 januari 2021: ‘het hardnekkige verhaal, dat het ontbijt cruciaal is voor een gezonde voedingsdag is wetenschappelijk heel slecht onderbouwd.’

Eigen spieren ‘opeten’

De oude gedachte is dat je bij sporten op een lege maag je de eigen spieren ‘opeet’. En inderdaad zonder voeding begint het lichaam aan autofagie te doen: het eet zichzelf op. En het wonderbaarlijke is dat het eerst het vuilnis verwijdert’. Maar autofagie zet je juist op het verkeerde been. Uit de vele onderzoeken een aantal korte citaten:

Een uitspraak uit een interview in het Belgische dagblad Het Laatste Nieuws van 13 oktober 2019 met Eric Verdin, een Belgische arts en onderzoeker, tevens CEO van het Amerikaanse Buck Institute, ‘s werelds enige onafhankelijke onderzoeksinstelling die zich bezig houdt met verouderen: ‘Zonder voeding begint het lichaam aan autofagie te doen: het eet zichzelf op. En het wonderbaarlijke is dat het eerst het vuilnis verwijdert: foute eiwitten, die gezondheidsproblemen kunnen veroorzaken, bijvoorbeeld ernstige problemen in de organen’.

Beschadigde cellen eerst

En weer Prof. Hanno Pijl in Het Parool van 1 januari 2018: ‘Voedsel is bouwstof en energie. Die bouwstof kun je wel even missen, maar energie heb je altijd nodig. Als we op een gegeven moment minder energie innemen, gaan onze cellen zichzelf opeten. Dat doen ze heel selectief. Ze eten niet de gezonde delen van de cel op, maar gebruiken alleen de beschadigde delen als brandstof. Net als bij vasten ruimen die cellen zich als het ware vanzelf op. Sporten op een lege maag helpt daarbij.’

Vanwege het opruimen van die beschadigde cellen kun je ervan uitgaan dat sporten op je lege maag wel goed is voor de gezondheid’.

Lichaam vernieuwt zich steeds

Het lichaam vernieuwt zich elke vijftig tot honderd dagen. Oude cellen worden afgebroken en vervangen door nieuwe. Twee wetenschappers daarover:

Prof. Andrea Maier, hoogleraar aan de VU Amsterdam en de Universiteit van Melbourne: betekent verouderend. Senescente (= verouderde) cellen zijn niet dood, maar wel zó oud, dat ze niet meer kunnen delen om nieuwe, jonge cellen te maken. De energiestofwisseling van een senescente cel gaat door, maar minder efficiënt dan bij een jonge cel. Daardoor komen er meer zogenaamde vrije zuurstofradicalen vrij, een restproduct van de energiestofwisseling. En die vrije radicalen kunnen schade toebrengen aan de cel. Jonge cellen zetten speciale enzymen in tegen vrije zuurstofradicalen maar bij senescente cellen werken deze enzymen niet meer goed. Er ontstaat daardoor een soort ontstekingsreactie.’

Opnieuw Prof. Hanno Pijl: ‘Die schoonmaakactie (oude cellen worden opgegeten) maakt dat je gezonder wordt. Ook wordt het hormonale systeem beïnvloed. Vooral de productie van groeistimulerende hormonen, zoals insuline, gaat naar beneden. Dat is gunstig, want we weten dat die groeifactoren cellen beschadigen.’

 

Patiënten die langer leven en gezonder ouder worden, hebben minder senescente (verouderde) cellen in hun lichaam dan leeftijdgenoten die veel met ziektes te maken hebben.

 

Sporten op je lege maag schenkt je meer gezonde jaren’

Je wordt er misschien niet ouder door, maar je hebt wel meer gezonde jaren. Maier ontdekte dat patiënten die langer leven en gezonder ouder worden, minder senescente cellen in hun lichaam hebben dan leeftijdgenoten die veel met ziektes te maken hebben. Ze werkt aan medicatie (senolytica) die senecente cellen verwijdert: ongebruikte cellen die lichaam doen verouderen en de gezondheid in de weg staan.

In een artikel uit 2020 van Georgina M. Ellison-Hughes wordt duidelijk, dat er schot zit in de ontwikkeling van genoemde medicatie, getuige ook de titel van het artikel: ‘First evidence that senolytics are effective at decreasing senescent cells in humans’. Ook hier: sporten op de lege maag helpt daarbij.

 

Literatuur

Georgina M. Ellison-Hughes (2020) First evidence that senolytics are effective at decreasing senescent cells in humans, EBioMedicine. 2020 Jun; 56: 102473. Published online 2020 May 23. doi: 10.1016/j.ebiom.2019.09.053 PMCID: PMC7248649 PMID: 32454400.

Wil je verantwoord sporten onder begeleiding van de fysiotherapeut. Maak snel een afspraak voor een gratis intake.

Fysiotherapie bij artrose

Heup- en knieartrose zijn, naast handartrose, de meest voorkomende vormen van #artrose in Nederland. Heupartrose komt voor bij 359.000 personen; knieartrose bij 594.000 personen. Het betreft vooral ouderen, maar artrose kan zeker ook op jonge leeftijd voorkomen. De meest voorkomende klachten zijn (start) pijn en/of stijfheid.

Ziekenhuiszorg meeste kosten

Het behandelen van de gevolgen van artrose neemt zo’n 4% van het totale #zorgbudget in. Het grootste deel (54%) van de kosten bestaat uit #ziekenhuiszorg. Slechts 4% aan eerste lijnszorg (waaronder #fysiotherapie). Fysio-/oefentherapie lijkt ook #kosteneffectief in vergelijking met standaard pijnmedicatie, bij mensen met heup- of knieartrose.

lees meer

Achillespeesblessure

Door Corona is vooral het aantal hardlopers fors toegenomen. Naast allerlei belangrijke voordelen is hardlopen wel belastend voor je lichaam. Bij elke landing komt er zo’n 5-7 keer je lichaamsgewicht op vooral voeten, knieën en achillespezen. Als je niet zo goed getraind bent dan ligt een vervelende achillespeesblessure op de loer. Graag delen we de oorzaak, lachten en hoe de fysiotherapeut je kan helpen.

 

Overbelast

Bij een achillespeesblessure is de achillespees overbelast geraakt. Hierdoor zijn (kleine) beschadigingen in het peesweefsel ontstaan. Meestal ontstaat de blessure geleidelijk. Hoeveel beschadigingen je hebt, hangt niet samen met hoeveel pijn het doet.

 

Oorzaak

Overbelasting kan veroorzaakt worden door herhaalde of langdurige belasting, bijvoorbeeld door hardlopen of wandelen. Ook verandering van ondergrond of schoenen kunnen zorgen voor overbelasting. Een achillespeesblessure komt vaak voor bij hardlopers en sporters die veel explosieve bewegingen en sprongen maken. Ook niet-sporters kunnen overigens deze blessure krijgen.

De achillespeesblessure komt het meeste voor bij mensen tussen de 30 en 60 jaar. Bij vrouwen neemt de kans op het ontstaan van een achillespeesblessure na de overgang toe.

 

De klachten

Het eerste teken van een achillespeesblessure is: pijn of stijfheid van de pees boven je hielbeen bij het opstaan. De pijn verdwijnt in eerste instantie meestal snel. De achillespees kan verdikt en soms rood zijn. Daarna kunnen de klachten als volgt toenemen:

 

  • Alleen stijfheid en/of pijn de ochtend na een activiteit.
  • Ook pijn/stijfheid tijdens de warming-up en na afloop van de activiteit.
  • Pijn/stijfheid tijdens de warming-up, die vervolgens afneemt en weer terugkomt tijdens en na de activiteit.
  • Constante pijn tijdens een activiteit en de eerste dagen erna.
  • Constante pijn tijdens activiteiten in het dagelijks leven.
  • De behandeling van een achillespeesblessure

 

Gaat het na een paar weken nog niet echt beter? Vraag dan (sportmedisch) advies aan je fysiotherapeut. Een achillespeesblessure kan de fysiotherapeut in de meeste gevallen goed behandelen. Zeker als je je in een vroeg stadium laat behandelen, kun je relatief snel en volledig herstellen. De meerderheid van de mensen met lichte klachten aan de achillespees is na tien tot twaalf weken klachtenvrij.

 

In het kort:

  • Een achillespeesblessure ontstaat door (relatieve) overbelasting van de achillespees.
  • Bij een achillespeesblessure voel je een paar centimeter boven je hiel pijn.
  • De blessure komt vooral voor bij hardlopers en sporters die ‘explosieve’ bewegingen en sprongen maken.
  • Meestal ontstaat een achillespeesblessure geleidelijk.
  • Als je net klachten hebt, kun je zelf veel doen om te voorkomen dat het erger wordt.
  • Als je je snel laat behandelen, kun je meestal snel en volledig herstellen.

 

Wat kan de fysiotherapeut voor je betekenen?

De (sport)fysiotherapeut helpt je bij het vergroten van de belastbaarheid van je achillespees. Hij adviseert je over het verhogen of juist verlagen van de belasting en laat je oefeningen doen. Je zult ook thuis moeten oefenen. Het trainingsprogramma is vooral gericht op versterking van je kuitspieren en de achillespees. Soms zijn er nog andere dingen die je achillespeesblessure beïnvloeden; die worden dan ook aangepakt.

Operatie?

Een operatie aan de achillespees zorgt lang niet altijd voor verbetering van de klachten. Dit wordt dan ook maar weinig gedaan. Ben je toch geopereerd, dan kan fysiotherapie je helpen bij het gedoseerd opbouwen van je spiermassa en je conditie.

Fysio is open

Fysiotherapie is een medisch beroep. Je kunt gewoon een afspraak maken! We zijn volledig open voor fysiotherapie. Natuurlijk zijn alle maatregelen genomen.

Fitnessbelevenissen

We stonden met een leuk artikel in de Leeuwendeel, de wijkkrant van Leeuwendaal waar onze praktijk is gevestigd. “Wat een mens al niet moet doen om een beetje fit te blijven”, begint het artikel.

lees meer

× Stuur een What's App