Sporthallen dicht

Alternatief badmintonprogramma

Sporthallen dichtBeste badmintonners,

Door de maatregelen zijn sporthallen nog maar open tot 17.00 uur. Voor veel badmintonners betekent dat de trainingen gedeeltelijk uitvallen of vaak helemaal niet meer mogelijk zijn. Daarom bieden we je een alternatief programma voor thuis of op de sportschool. Natuurlijk in eerste instantie om fit te blijven, maar ook om blessures te voorkomen.

Tweedaags programma

Het programma bestaat uit wat algemene oefeningen en meer sportspecifieke onderdelen. Je ziet twee dagen in het schema.

Dag 1
is meer op kracht gericht.
Dag 2 meer op conditionele aspecten.

Je kunt dagelijks trainen met deze afwisseling en kracht en conditie. Er is een scala aan oefeningen gemaakt. Je mag alles doen, maar dat hoeft uiteraard niet. Zorg altijd voor een goede warming up voordat je begint!

LET OP: Dit programma is natuurlijk geen ‘op maat’ programma dus kijk wat jou past. Forceer nooit en zorg voor een goede opwarming voordat je begint!

Succes en blijf vooral sportief actief. Je gezondheid ‘schreeuwt erom’

 

Robert Hoogland

Klik hier voor het programma

Smaak te pakken, sluit je aan bij Fit2Day

Wil je alle en nog 2500 andere  oefeningen niet alleen op papier, maar ook digitaal met video van de bewegingen hebben, je vorderingen kunnen bijhouden, agenda plannen, voedingsplannen kunnen opstellen en korting op ons fysiotarief. Sluit je dan aan op Fit2Day met onze Pro App voor slechts € 4,50 (eenmalig € 5). Fit2 Day met Pro App is per maand opzegbaar.

Personal of Small group Training

Wil je echt persoonlijke training (1 op 1) of  kleine groepje (maximaal 4) dan hebben we personal trainingsmogelijkheden voor je: https://phytalis.virtuagym.com/webshop/personalsmallgroup 

Zorgverzekering

Denk je aan overstappen? Denk aan mix DSW & FysioVitaal!

[english below]

Bijna elke zorgverzekeraar werkt ongeveer gelijk. Bijna, DSW is een fijne uitzondering.

Vertrouwen

DSW heeft namelijk vertrouwen in de deskundigheid van de zorgverleners waardoor we niet overladen worden met administratieve regels. En dat vertrouwen is geen gemeengoed.

Naast een heldere premie en helder pakketten, biedt DSW altijd vrije zorgkeuze. Vergoedingen naar zowel u als onze praktijk worden correct uitbetaald zonder wachttijden. DSW investeert veel in automatsering voor deze snelle afhandeling.

Mix – beste van twee werelden

Voor de vergoeding van fysiotherapie is het nog beter om te kiezen voor een mix tussen onze eigen verzekering: FysioVitaal verzekering en DSW. Je kiest bv voor de AV compact van DSW (€ 8,25 per maand). Dan worden 9 behandelingen vergoed vanuit DSW en vanuit FysioVitaal kies je dan voor 7 of zelfs 20 keer fysiotherapie plus dat je ook nog eens een jaar gratis aan je gezondheid werkt.

Positieve insteek

Fysiotherapeuten worden al ruim 10 jaar onder kostprijs vergoed. Toch bevelen we DSW aan omdat dit goed voor jou is, wij vertrouwen krijgen en graag de positieve insteek van samen zorgen van DSW ondersteunen.

  • Het vergoedingenoverzicht vind je op: dsw.nl
  • Meer over FysioVitaal vind je hier

 

Are you thinking of switching?
Think of mix DSW & FysioVitaal!

Almost every health insurance company works about the same. Almost, DSW is a fine exception.

Trust

DSW has confidence in the expertise of the care providers, so that we are not overloaded with administrative rules. And that trust is not common for health insurance companies.

In addition to a clear prize and packages, DSW always offers a free choice of care. Reimbursements to both you and our practice are paid correctly without waiting times. DSW invests a lot in automation for this fast processing.

Mix – best of both worlds

For the reimbursement of physiotherapy it is even better to opt for a mix between our own insurance: FysioVitaal insurance and DSW. For example, you choose the AV compact from DSW (€ 8.25 per month). Then 9 treatments are reimbursed from DSW and from FysioVitaal you choose 7 or even 20 times physiotherapy plus that you also work on your health for a year for free.

Positive

Physiotherapists have been reimbursed below cost for more than 10 years. Nevertheless, we recommend DSW because it is good for you, trusts us and we like to support DSW’s positive approach of caring together.

  • The overview of reimbursements can be found at: dsw.nl
  • More about PhysioVitaal can be found here
Aanbieding FysioVitaal Verzekering

Zorgverzekering 2022 en ons eigen alternatief

Op 12 november moeten de premies van de zorgverzekeringen voor 2022 bekend zijn. Je hebt dan tot 1 januari de kans om over te stappen. Belangrijk om even goed bij stil te staan. Omdat opnieuw de premies naar verwachting gaan stijgen én omdat wij sinds dit jaar een eigen alternatief hebben: De FysioVitaal Verzekering.

Basis en aanvullend, hoe zit het ook alweer?

De basisverzekering is voor iedere Nederlander verplicht. De aanvullende verzekering niet. M.u.v. van kinderen en enkele bijzondere aandoeningen wordt fysiotherapie vergoed vanuit de aanvullende verzekering (dus niet de basisverzekering). Als je geen aanvullende verzekering kiest, moet je de behandelingen fysiotherapie dus zelf betalen. Dat lijkt onverstandig, maar dat zou zomaar eens positief kunnen uitvallen.

Hoe wordt fysiotherapie vergoed?

Als wij de overeenkomst met jouw zorgverzekeraar hebben getekend dan declareren we onze behandeling direct bij de zorgverzekeraar. We ontvangen dan het tarief dat de zorgverzekeraar heeft bepaald.

Onredelijke en onzinnige eisen

Ook de afgelopen maand hebben we alle contracten met de zorgverzekeraars uitgebreid doorgespit. Elk jaar een helse klus. We hebben alle contracten met uitzondering van Zorg en Zekerheid getekend. Maar mogelijk wel voor het laatst want dit jaar is een aantal aangeboden overeenkomsten onder de maat.

De fysiotherapeuten in Nederland geven aan te maken te hebben met dictaten; niet onderhandelbare wurgcontracten met onredelijke en onzinnige eisen en tarieven onder de kostprijs. Je gaat het zelf ook merken in 2022. Weer hogere premies en minder behandelingen in de pakketten naar verwachting. De enige positieve uitzondering is DSW, die traditioneel, als eerste de zorgpremie bekend maakte (127,75 euro. Dat is 3,25 euro meer dan dit jaar).

Fysiotherapie beheerst aantoonbaar zorgkosten

Steeds hogere premies, toenemende onmogelijke eisen en beperkingen in het aantal behandelingen is onwenselijk. En dan ook nog medische selecties. Daar heb jezelf last van natuurlijk, maar de belastingbetaler ook. Wetenschappelijk is aangetoond dat fysiotherapie de toenemende zorgkosten juist kan bedwingen.

 

Kijken wat je allemaal wel kan en hoe je gezond en vitaal kunt worden en blijven

FysioVitaal Verzekering – positieve gezondheid

Wij richten ons primair niet op klachten we gaan uit van positieve gezondheid. Kijken wat je allemaal wel kan en hoe je gezond en vitaal kunt worden en blijven. Deze huidige verwarrende tijd toont een ding heel duidelijk aan: actieve leven is een gezond en vitaal leven. Daarom ons betere alternatief: De FysioVitaal Verzekering. Dus met gezondheid én fysiotherapie.

De fysio als behandelaar en coach

Als je kiest voor de FysioVitaal verzekering, dat word je automatisch lid van onze FysioSport club. Je werkt samen met de fysiotherapeut actief aan je gezondheid en vitaliteit met beweegprogramma’s die exact bij je passen, allemaal in een fijne persoonlijk gerichte setting. De fysiotherapeut is je coach. Zo weet je zeker dat je altijd de goede dingen doet. Of je nu bankzitter bent of topsporter.

Je bent dagelijks (m.u.v. zondag) van harte welkom. Al onze mogelijkheden staan voor je klaar.

7 of 20 behandelingen fysiotherapie

Heb je daarbij ook klachten, een blessure of herstel je van een operatie dan heb je binnen FysioVitaal ook recht op behandelingen fysiotherapie. Je kunt kiezen uit twee mogelijkheden. 7 behandelingen of zelfs 20 behandelingen fysiotherapie per jaar.

TIP: Combinatie Aanvullende en FysioVitaal verzekering

Een interessante tip van een van onze leden. Hij adviseert: ”Neem de kleinste aanvullende zorgverzekering met 7 behandelingen én kies ook de FysioVitaal verzekering met 7 of 20 keer fysiotherapie. Zo heb ik altijd genoeg fysiobehandelingen en werk ik heel prettig aan mijn gezondheid. En dat merk je!”

Aanbieding

Kies nog dit jaar voor de FysioVitaal Verzekering. Je doet gratis mee tot 1 januari 2022 én je betaalt nu nog de tarieven van 2021 voor een heel jaar!

 

De FysioVitaal verzekering kent geen medische selectie. Iedereen is welkom!

Tarieven, mogelijkheden en/of direct inschrijven vind je hier

Vragen? Stuur een mail naar: info@fysiopraktijkrijswijk.nl of ga naar contact.

Toegangelijkheid

Toegankelijkheid en Corona

Na de persconferentie op 2 november, hebben we nog even de discussie in de tweede kamer afgewacht rondom de Corona maatregelen. We zijn teleurgesteld dat sport en bewegen niet beoordeeld is als onderdeel van de oplossing, maar als probleem. Terwijl wetenschappelijk onderzoek toch onomstotelijk bewijs levert dat gezondheid en vitaliteit de beste beschermer tegen ziekte is.

Maar goed, we moeten wel aanpassingen doen in de toegankelijkheid. Omdat we een zorginstelling zijn de regels wel net wat anders. Allereerst natuurlijk aandacht voor de basisregels en de ruime voorzorgsmaatregelen die wel al lang hebben genomen. De regels gaan 6 november in.

Basisregels

De basisregels zijn het allerbelangrijkste. Nog even in de herhaling:

  • We geven geen handen.
  • 1,5 M afstand houden.
  • Handen wassen bij binnenkomst.
  • Schoonmaken apparatuur direct na gebruik.
  • Hoesten en niezen in de elleboog.
  • Bij klachten blijft u thuis.

Dit doen wij

  • We ventileren ruim (het kan dus in de winter wat koud zijn).
  • We hebben CO2 meters staan ter controle van de ventilatie.
  • We hebben in frequente gebruikte behandelruimten een luchtzuiveringsapparaat staan.
  • We reinigen na elke behandeling behandelbanken en gebruikte accessoires.
  • We werken op afspraak en hanteren toegangsbeheer.
  • Dragen een mondkapje (als u dit wenst). Is niet verplicht.

 

Wij zijn een deel van de oplossing!

Corona toegangsbewijs (Ctb)

Zoals eerder aangegeven, is een corona toegangsbewijs (Ctb) niet noodzakelijk. We zijn een zorginstelling en leveren zorg aan iedereen. Uiteraard rekenen we er wel op dat u bij ziekteverschijnselen en/of koorts de praktijk niet bezoekt. Ook niet bij de minste twijfel. En natuurlijk al helemaal niet als u positief test.

Heeft u al een afspraak staan? Bel dan zo snel mogelijk af.

Ook als deelnemer aan onze FysioSport activiteiten is een Corona toegangsbewijs niet verplicht. We zijn een zorginstelling zijn en omdat je een afspraak op een vastgezette tijd hebt én toegangsbeheer doen (maximum aantal mensen per tijdseenheid), is veiligheid geborgd. En natuurlijk bieden we heel veel vrije ruimte per persoon. Daarnaast doen we nog veel meer zoals je kunt lezen in kopje: ’Dit doen wij’

Mondkapje

Voor de duidelijkheid we vallen als fysiotherapeuten niet onder de zogenaamde contactberoepen zoals kappers en massagesalons. Een mondkapje is dus niet verplicht, maar als je zelf liever een mondkapje draagt, is dat natuurlijk geen probleem. Als je ook wil dat de behandelend fysiotherapeut een mondkapje draagt, vraag er dan gerust om. Zij dragen dan ook een mondkapje. Tijdens oefentherapie in de grote zaal zullen we geen mondkapje dragen.

In de tussentijd helpen we jou en anderen op een veilige manier gezond te worden en te blijven.

Wij zijn een deel van de oplossing!

Sporten op lege maag toch goed

Sporten op lege maag toch wel gezond

Regelmatig sporten op lege maag is (wél) goed voor de gezondheid, ook bij ouderen. ‘Oude waarheden’ blijken niet houdbaar. Het hardnekkige verhaal, dat het ontbijt cruciaal is voor een gezonde voedingsdag is wetenschappelijk heel slecht onderbouwd.

In het kort:

  • Dat ontbijten je gezonder maakt is onbewezen.
  • Dat je je spieren opeet, zet je op het verkeerde been.
  • Sporten op je lege maag is wél gezond.
  • Sterker nog: je wordt er wellicht niet ouder door, maar het aantal gezonde jaren neemt toe.

 

Noodzakelijkheid ontbijt wetenschappelijk slecht onderbouwd

Het hardnekkige verhaal, dat het ontbijt cruciaal is voor een gezonde voedingsdag is wetenschappelijk heel slecht onderbouwd. Een aantal wetenschappers en hun uitspraken daarover:

Prof. Hanno Pijl, hoogleraar diabetologie LUMC in Het Parool van 1 januari 2018: ‘voor een gezond lichaam is het helemaal niet goed om driemaal daags een flinke maaltijd te gebruiken.’ Dezelfde hoogleraar in de Volkskrant van 4 januari 2021: ‘het hardnekkige verhaal, dat het ontbijt cruciaal is voor een gezonde voedingsdag is wetenschappelijk heel slecht onderbouwd.’

Eigen spieren ‘opeten’

De oude gedachte is dat je bij sporten op een lege maag je de eigen spieren ‘opeet’. En inderdaad zonder voeding begint het lichaam aan autofagie te doen: het eet zichzelf op. En het wonderbaarlijke is dat het eerst het vuilnis verwijdert’. Maar autofagie zet je juist op het verkeerde been. Uit de vele onderzoeken een aantal korte citaten:

Een uitspraak uit een interview in het Belgische dagblad Het Laatste Nieuws van 13 oktober 2019 met Eric Verdin, een Belgische arts en onderzoeker, tevens CEO van het Amerikaanse Buck Institute, ‘s werelds enige onafhankelijke onderzoeksinstelling die zich bezig houdt met verouderen: ‘Zonder voeding begint het lichaam aan autofagie te doen: het eet zichzelf op. En het wonderbaarlijke is dat het eerst het vuilnis verwijdert: foute eiwitten, die gezondheidsproblemen kunnen veroorzaken, bijvoorbeeld ernstige problemen in de organen’.

Beschadigde cellen eerst

En weer Prof. Hanno Pijl in Het Parool van 1 januari 2018: ‘Voedsel is bouwstof en energie. Die bouwstof kun je wel even missen, maar energie heb je altijd nodig. Als we op een gegeven moment minder energie innemen, gaan onze cellen zichzelf opeten. Dat doen ze heel selectief. Ze eten niet de gezonde delen van de cel op, maar gebruiken alleen de beschadigde delen als brandstof. Net als bij vasten ruimen die cellen zich als het ware vanzelf op. Sporten op een lege maag helpt daarbij.’

Vanwege het opruimen van die beschadigde cellen kun je ervan uitgaan dat sporten op je lege maag wel goed is voor de gezondheid’.

Lichaam vernieuwt zich steeds

Het lichaam vernieuwt zich elke vijftig tot honderd dagen. Oude cellen worden afgebroken en vervangen door nieuwe. Twee wetenschappers daarover:

Prof. Andrea Maier, hoogleraar aan de VU Amsterdam en de Universiteit van Melbourne: betekent verouderend. Senescente (= verouderde) cellen zijn niet dood, maar wel zó oud, dat ze niet meer kunnen delen om nieuwe, jonge cellen te maken. De energiestofwisseling van een senescente cel gaat door, maar minder efficiënt dan bij een jonge cel. Daardoor komen er meer zogenaamde vrije zuurstofradicalen vrij, een restproduct van de energiestofwisseling. En die vrije radicalen kunnen schade toebrengen aan de cel. Jonge cellen zetten speciale enzymen in tegen vrije zuurstofradicalen maar bij senescente cellen werken deze enzymen niet meer goed. Er ontstaat daardoor een soort ontstekingsreactie.’

Opnieuw Prof. Hanno Pijl: ‘Die schoonmaakactie (oude cellen worden opgegeten) maakt dat je gezonder wordt. Ook wordt het hormonale systeem beïnvloed. Vooral de productie van groeistimulerende hormonen, zoals insuline, gaat naar beneden. Dat is gunstig, want we weten dat die groeifactoren cellen beschadigen.’

 

Patiënten die langer leven en gezonder ouder worden, hebben minder senescente (verouderde) cellen in hun lichaam dan leeftijdgenoten die veel met ziektes te maken hebben.

 

Sporten op je lege maag schenkt je meer gezonde jaren’

Je wordt er misschien niet ouder door, maar je hebt wel meer gezonde jaren. Maier ontdekte dat patiënten die langer leven en gezonder ouder worden, minder senescente cellen in hun lichaam hebben dan leeftijdgenoten die veel met ziektes te maken hebben. Ze werkt aan medicatie (senolytica) die senecente cellen verwijdert: ongebruikte cellen die lichaam doen verouderen en de gezondheid in de weg staan.

In een artikel uit 2020 van Georgina M. Ellison-Hughes wordt duidelijk, dat er schot zit in de ontwikkeling van genoemde medicatie, getuige ook de titel van het artikel: ‘First evidence that senolytics are effective at decreasing senescent cells in humans’. Ook hier: sporten op de lege maag helpt daarbij.

 

Literatuur

Georgina M. Ellison-Hughes (2020) First evidence that senolytics are effective at decreasing senescent cells in humans, EBioMedicine. 2020 Jun; 56: 102473. Published online 2020 May 23. doi: 10.1016/j.ebiom.2019.09.053 PMCID: PMC7248649 PMID: 32454400.

Wil je verantwoord sporten onder begeleiding van de fysiotherapeut. Maak snel een afspraak voor een gratis intake.

Nieuwe vestiging

Op zoek naar buitenruimte voor een sportclub kwamen we in gesprek met VUC, een Haagse Voetbalvereniging met een rijke historie. In dat gesprek kwam naar voren dat er ruimte beschikbaar zou komen. We hebben een rondleiding gehad, het een en ander besproken en besloten daar een tweede vestiging te openen. Deze tweede vestiging noemen we Fysiopraktijk Den Haag. Alles wordt centraal geregeld vanuit Fysiopraktijk Rijswijk.

Natuurlijk best spannend om een tweede vestiging op te bouwen, maar we hebben deze keuze gemaakt omdat we al verschillende cliënten uit de omgeving van deze club behandelen. We hebben daarnaast ervaring en goede verbindingen met voetbal en de racketsporten die in alle facetten worden gespeeld in het tegenovergelegen sportcentrum Mariahoeve.

Daarnaast hebben we de mogelijkheid om van de velden gebruik te maken. Ideaal voor revalidatie na sportblessures en voor onze outdoor FysioSport activiteiten. We zullen daar op de velden Bootcamps gaan organiseren.  En als fysiotherapeuten zullen ervoor zorgen dat deze Bootcams voor iedereen geschikt zijn.

Fysiopraktijk Den Haag ligt aan Het Kleine Loo1, Den Haag, een strategische locatie in de wijk Haagse Hout. We zijn daar goed bereikbaar voor Bezuidenhout, Mariahoeve en Benoordenhout. Wil je liever een afspraak bij de Haagse vestiging geef dat dan aan. We vinden het natuurlijk ook superfijn als je het wil delen in je vrienden en (vage) kennisgroep.

Het telefoonnummer voor Fysiopraktijk Den Haag is gelijk dus: 085-0220320. Binnenkort zullen we de telefoon dan ook aannemen met Fysiopraktijk Rijswijk en Den Haag.

Foto veld_Vuc
De velden van VUC, ook  voor onze outdoor trainingen en revalidatie
Uitzicht vanuit onze praktijkruimte over het hoofdveld van VUC
De entree aan het Kleine Loo 1 – Den Haag. Gratis parkeren voor cliënten
Vooraanzicht van onze praktijk (eerste verdieping).
logo_VUC
Het logo met een rijke historie vanaf 1906
FOTO_KLEDING

Nieuwe bedrijfskleding

We hebben de lock down gebruikt om nieuwe kleding uit te zoeken. Onze oude kleding was aan vervanging toe. Deze keer hebben we gekozen voor rustige kleuren. Voor de buitentrainingen hebben we een fijne hoodie en waterdichte jas. We kunnen u dus weer netjes ontvangen.

FysioSport mag open!

De versoepelingen zijn definitief goedgekeurd. Dat betekent dat onze FysioSport / Fitness weer open mag!  We zijn zo blij dat we jullie allemaal weer mogen ontvangen in onze FysioSport/Fitness ruimte. Lekker weer sporten en fit worden🎉

Net als voor de sluiting werken we weer met het reserveren van een tijdslot van 1 uur. Je boekt je tijd via onze App of via het rooster op onze website Met reserveren waarborgen we dat er nooit teveel mensen tegelijk in de club hebben. Maar jeetje, wat zijn we blij dat er weer getraind kan worden!

Je abonnement wordt ook weer geactiveerd. Je traint het restant van mei gratis. Eind juni zal weer geïncasseerd worden over de maand juni!

Let’s Go For It!

Fysiotherapie bij artrose

Heup- en knieartrose zijn, naast handartrose, de meest voorkomende vormen van #artrose in Nederland. Heupartrose komt voor bij 359.000 personen; knieartrose bij 594.000 personen. Het betreft vooral ouderen, maar artrose kan zeker ook op jonge leeftijd voorkomen. De meest voorkomende klachten zijn (start) pijn en/of stijfheid.

Ziekenhuiszorg meeste kosten

Het behandelen van de gevolgen van artrose neemt zo’n 4% van het totale #zorgbudget in. Het grootste deel (54%) van de kosten bestaat uit #ziekenhuiszorg. Slechts 4% aan eerste lijnszorg (waaronder #fysiotherapie). Fysio-/oefentherapie lijkt ook #kosteneffectief in vergelijking met standaard pijnmedicatie, bij mensen met heup- of knieartrose.

lees meer

Achillespeesblessure

Door Corona is vooral het aantal hardlopers fors toegenomen. Naast allerlei belangrijke voordelen is hardlopen wel belastend voor je lichaam. Bij elke landing komt er zo’n 5-7 keer je lichaamsgewicht op vooral voeten, knieën en achillespezen. Als je niet zo goed getraind bent dan ligt een vervelende achillespeesblessure op de loer. Graag delen we de oorzaak, lachten en hoe de fysiotherapeut je kan helpen.

 

Overbelast

Bij een achillespeesblessure is de achillespees overbelast geraakt. Hierdoor zijn (kleine) beschadigingen in het peesweefsel ontstaan. Meestal ontstaat de blessure geleidelijk. Hoeveel beschadigingen je hebt, hangt niet samen met hoeveel pijn het doet.

 

Oorzaak

Overbelasting kan veroorzaakt worden door herhaalde of langdurige belasting, bijvoorbeeld door hardlopen of wandelen. Ook verandering van ondergrond of schoenen kunnen zorgen voor overbelasting. Een achillespeesblessure komt vaak voor bij hardlopers en sporters die veel explosieve bewegingen en sprongen maken. Ook niet-sporters kunnen overigens deze blessure krijgen.

De achillespeesblessure komt het meeste voor bij mensen tussen de 30 en 60 jaar. Bij vrouwen neemt de kans op het ontstaan van een achillespeesblessure na de overgang toe.

 

De klachten

Het eerste teken van een achillespeesblessure is: pijn of stijfheid van de pees boven je hielbeen bij het opstaan. De pijn verdwijnt in eerste instantie meestal snel. De achillespees kan verdikt en soms rood zijn. Daarna kunnen de klachten als volgt toenemen:

 

  • Alleen stijfheid en/of pijn de ochtend na een activiteit.
  • Ook pijn/stijfheid tijdens de warming-up en na afloop van de activiteit.
  • Pijn/stijfheid tijdens de warming-up, die vervolgens afneemt en weer terugkomt tijdens en na de activiteit.
  • Constante pijn tijdens een activiteit en de eerste dagen erna.
  • Constante pijn tijdens activiteiten in het dagelijks leven.
  • De behandeling van een achillespeesblessure

 

Gaat het na een paar weken nog niet echt beter? Vraag dan (sportmedisch) advies aan je fysiotherapeut. Een achillespeesblessure kan de fysiotherapeut in de meeste gevallen goed behandelen. Zeker als je je in een vroeg stadium laat behandelen, kun je relatief snel en volledig herstellen. De meerderheid van de mensen met lichte klachten aan de achillespees is na tien tot twaalf weken klachtenvrij.

 

In het kort:

  • Een achillespeesblessure ontstaat door (relatieve) overbelasting van de achillespees.
  • Bij een achillespeesblessure voel je een paar centimeter boven je hiel pijn.
  • De blessure komt vooral voor bij hardlopers en sporters die ‘explosieve’ bewegingen en sprongen maken.
  • Meestal ontstaat een achillespeesblessure geleidelijk.
  • Als je net klachten hebt, kun je zelf veel doen om te voorkomen dat het erger wordt.
  • Als je je snel laat behandelen, kun je meestal snel en volledig herstellen.

 

Wat kan de fysiotherapeut voor je betekenen?

De (sport)fysiotherapeut helpt je bij het vergroten van de belastbaarheid van je achillespees. Hij adviseert je over het verhogen of juist verlagen van de belasting en laat je oefeningen doen. Je zult ook thuis moeten oefenen. Het trainingsprogramma is vooral gericht op versterking van je kuitspieren en de achillespees. Soms zijn er nog andere dingen die je achillespeesblessure beïnvloeden; die worden dan ook aangepakt.

Operatie?

Een operatie aan de achillespees zorgt lang niet altijd voor verbetering van de klachten. Dit wordt dan ook maar weinig gedaan. Ben je toch geopereerd, dan kan fysiotherapie je helpen bij het gedoseerd opbouwen van je spiermassa en je conditie.

× Stuur een What's App