Fysiotherapie bij artrose

Heup- en knieartrose zijn, naast handartrose, de meest voorkomende vormen van #artrose in Nederland. Heupartrose komt voor bij 359.000 personen; knieartrose bij 594.000 personen. Het betreft vooral ouderen, maar artrose kan zeker ook op jonge leeftijd voorkomen. De meest voorkomende klachten zijn (start) pijn en/of stijfheid.

Ziekenhuiszorg meeste kosten

Het behandelen van de gevolgen van artrose neemt zo’n 4% van het totale #zorgbudget in. Het grootste deel (54%) van de kosten bestaat uit #ziekenhuiszorg. Slechts 4% aan eerste lijnszorg (waaronder #fysiotherapie). Fysio-/oefentherapie lijkt ook #kosteneffectief in vergelijking met standaard pijnmedicatie, bij mensen met heup- of knieartrose.

Stepped care

De optimale en meest doelmatige behandelwijze bij artrose is de zogenaamde #Stepped care (stapsgewijze behandeling), waarin een gewrichtsvervangende operatie pas in een eindstadium van artrose wordt overwogen, nadat de aanbevolen niet operatieve behandelopties zoals fysiotherapie onvoldoende effect hebben gehad.

Behandeling

Oefentherapie is, in combinatie met voorlichting/advies, een belangrijke pijler in de #behandeling van artrose, en kan effectief zijn in het verbeteren van fysiek #functioneren en #kwaliteit van leven, en het verminderen van pijn, bij mensen met heup-of knieartrose.
Oefentherapie kan ook in een vergevorderd stadium van artrose effectief zijn, waarmee gewrichtsvervangende operaties (nieuwe heup, nieuwe knie) mogelijk uitgesteld en zorgkosten vermeden worden. Ook in het revalidatietraject na een gewrichtsvervangende operatie kan oefentherapie het fysiek functioneren verbeteren en de pijn verminderen.

Fysiotherapeut

De oefentherapie onder begeleiding van een deskundige #fysiotherapeut is belangrijk. De fysiotherapeut stemt de oefeningen exact af op uw mogelijkheden en kan als er andersoortige klachten ontstaan steeds goed inspelen op de nieuwe situatie.
Daarnaast geeft de fysiotherapeut #adviezen over gezonde leefstijl, zelfmanagement en de juiste balans tussen #belasting en #belastbaarheid.
Uiteraard is het essentieel dat patiënten tijdens, maar vooral na de behandelperiode voldoende bewegen. Alleen dan worden de positieve behandeleffecten op lange termijn behouden.

Afspraak maken

Heb je artrose en wil je zo hoog mogelijke kwaliteit van leven en de juiste tipse en adviezen, bel dan voor een afspraak. Tel.: 085-0220320
× Stuur een What's App